ထိုင်ဝမ်ကုမ္ပဏီကို အဆုံးသတ်သည့်အခါ အရင်းအနှီးနှင့် ကုမ္ပဏီပိုင်ဆိုင်မှုကို မည်သို့ ကိုင်တွယ်ရမည်နည်း။
← ဆောင်းပါးထိုင်ဝမ်တွင် ကုမ္ပဏီတည်ထောင်ခြင်း

ထိုင်ဝမ်ကုမ္ပဏီကို အဆုံးသတ်သည့်အခါ အရင်းအနှီးနှင့် ကုမ္ပဏီပိုင်ဆိုင်မှုကို မည်သို့ ကိုင်တွယ်ရမည်နည်း။

Attorney Wei Tseng14 မိနစ်

ထိုင်ဝမ်တွင် ကုမ္ပဏီတည်ထောင်ပြီးနောက် လုပ်ငန်းကို အဆုံးသတ်ရန် ဆုံးဖြတ်သည့်အခါ ပထမဆုံး မေးလေ့ရှိသည်မှာ ပထမဆုံး ပေးသွင်းသော အရင်းအနှီး (資本額) ကို ရှယ်ယာရှင်အကောင့်သို့ ချက်ချင်း ရွှေ့နိုင်သည် မရနိုင်သည် ဖြစ်သည်။ သို့သော် ထည့်ဝင်ငွေ ကုမ္ပဏီအကောင့်ထဲ ဝင်သည့်အချိန်မှစ၍ ထိုငွေသည် ကုမ္ပဏီပိုင်ဆိုင်မှု ဖြစ်လာသည်။ ကုမ္ပဏီပိုင်ဆိုင်မှုသည် ကုမ္ပဏီ၏ ပိုင်ဆိုင်မှုဖြစ်ပြီး ရှယ်ယာရှင်၏ ကိုယ်ပိုင်ပိုင်ဆိုင်မှု မဟုတ်ပါ။ ရှယ်ယာရှင်က ကုမ္ပဏီတစ်ခုလုံး ပိုင်သည်ဖြစ်စေ တစ်ဦးတည်းသော ဒါရိုက်တာ ဖြစ်သည်ဖြစ်စေ ဤအခြေခံမူ မပြောင်းလဲပါ။

ထို့ကြောင့် ရှယ်ယာရှင်သည် အတိတ်တွင် ထည့်ဝင်ခဲ့သည်ဆိုရုံဖြင့် ကုမ္ပဏီအပ်ငွေ သို့မဟုတ် ပိုင်ဆိုင်မှုကို လွတ်လပ်စွာ ထုတ်ယူ၍ မရပါ။ ကုမ္ပဏီအမည်ဖြင့် အပ်ငွေ၊ ရရန်ရှိသော အရောင်း၊ စက်ပစ္စည်း၊ ယာဉ်၊ အိမ်ခြံမြေ၊ အာမခံငွေနှင့် ဉာဏပစ္စည်းမူပိုင်ခွင့်တို့ကို ကုမ္ပဏီ၏ အခွင့်အရေးနှင့် တာဝန် ဆက်ဆံရေးအတွင်း ကိုင်တွယ်ရသည်။ ပြန်လှန်၍ ကုမ္ပဏီက ရှယ်ယာရှင်ထံ အမှန်တကယ် ပေးရန်ရှိသော ကြွေး ရှိပါက စာချုပ်၊ ငွေလွှဲမှတ်တမ်း၊ စာရင်းနှင့် ဆုံးဖြတ်ချက် စသည်ဖြင့် ထိုကြွေး တည်ရှိမှုနှင့် ပြန်ဆပ်အခြေခံကို စစ်ရသည်။

ကုမ္ပဏီကို အမြဲတမ်း ဖျက်သိမ်းသော ဖျက်သိမ်းခြင်း (解散) နှင့် ရှင်းလင်းခြင်း (清算)၊ ကုမ္ပဏီကို ထားပြီး အရင်းအနှီးလျှော့ချခြင်း၊ ပုံမှန် လုပ်ငန်းကုန်ကျစရိတ် ပေးခြင်း၊ အမြတ်ရှိမှ ပေးသော အမြတ်ဝေစု၊ ကုမ္ပဏီက အမှန်တကယ် ခံသော ချေးငွေ ပြန်ဆပ်ခြင်းတို့သည် ဥပဒေနှင့် အခွန်အရ မတူသော အမျိုးအစားများ ဖြစ်သည်။ ကုမ္ပဏီအကောင့်မှ ငွေထွက်သည်ဆိုသော အပြင်ပုံ တူနိုင်သော်လည်း လိုအပ်သော ဆုံးဖြတ်ချက်၊ ကြွေးရှင် ကာကွယ်မှု၊ သက်သေ၊ စာရင်းကိုင်၊ ရင်းမြစ်ဖြတ်ခြင်းနှင့် ကြေညာပုံ မတူပါ။

ကုမ္ပဏီ လည်ပတ်မှု ရပ်သည်ဆိုရုံဖြင့် ဥပဒေပုဂ္ဂိုလ်အဆင့် သို့မဟုတ် ကြေညာတာဝန် ပျောက်သည် မဟုတ်ပါ။ အမြဲတမ်း အဆုံးသတ်ကို ရွေးပါက ဖျက်သိမ်းမှတ်ပုံတင်နှင့် ရှင်းလင်းခြင်းကို ဆက်စပ်၍ ကုမ္ပဏီ၏ စာချုပ်၊ တောင်းဆိုခွင့်၊ ကြွေး၊ အခွန်နှင့် ကျန်ရှိသော ပိုင်ဆိုင်မှုကို ရှင်းရသည်။ ယခုအခါ လုပ်ငန်း ပြန်စနိုင်မှုကို ချန်ထားလိုပါက ယာယီရပ်နားခြင်းကို စဉ်းစားနိုင်သော်လည်း ယာယီရပ်နားခြင်းသည် ကုမ္ပဏီ တည်ရှိမှုကို အဆုံးသတ်သော လုပ်ငန်းစဉ် မဟုတ်ပါ။

ဤဆောင်းပါးသည် ထိုင်ဝမ်ကုမ္ပဏီ အဆုံးသတ်ကို စဉ်းစားသည့်အခါ မကြာခဏ ရောထွေးသော ကုမ္ပဏီပိုင်ဆိုင်မှု၊ ပေးသွင်းပြီး ရှယ်ယာကြေး၊ အရင်းအနှီးလျှော့ချခြင်း၊ ဖျက်သိမ်းခြင်း၊ ရှင်းလင်းခြင်း၊ ဒေဝါလီခံ လျှောက်ထားခြင်း၊ ကျန်ရှိသော ပိုင်ဆိုင်မှု ခွဲဝေခြင်းနှင့် ယာယီရပ်နားခြင်းကို ခွဲ၍ ရှင်းပြသည်။ အမှန်တကယ် အစဉ်နှင့် စာရွက်စာတမ်းသည် ကုမ္ပဏီပုံစံ၊ အဖွဲ့အစည်းစည်းမျဉ်း၊ ငွေကြေးအခြေအနေ၊ ကြွေးရှင်၊ ခွင့်ပြုချက်၊ အလုပ်အကိုင်ဆက်ဆံရေး၊ နိုင်ငံခြားရင်းနှီးမြှုပ်နှံမှုနှင့် ငွေလွှဲဖွဲ့စည်းပုံအပေါ် မူတည်၍ ကွဲနိုင်သောကြောင့် အဆင့်တစ်ခုချင်းတွင် လက်ရှိ အချက်အလက်ကို အခြေခံ၍ ဆုံးဖြတ်ရသည်။

1. ကုမ္ပဏီပိုင်ဆိုင်မှုနှင့် ရှယ်ယာရှင် ထည့်ဝင်ငွေကို ခွဲရသည်

ကုမ္ပဏီကို အမြဲတမ်း အဆုံးသတ်ရန် အခြေခံအားဖြင့် ဖျက်သိမ်းမှတ်ပုံတင်နှင့် ရှင်းလင်းခြင်းကို ဆောင်ရွက်ပြီး ကြွေးနှင့် အခွန်ကို ကိုင်တွယ်ပြီးမှ ကျန်ရှိသော ပိုင်ဆိုင်မှုကို ရှယ်ယာရှင်များထံ ခွဲဝေသည်။ ကုမ္ပဏီကို ဆက်ထားပြီး ထည့်ဝင်ငွေ ပြန်ပေးလိုပါက ကုမ္ပဏီပုံစံနှင့် ကိုက်သော အရင်းအနှီးလျှော့ချခြင်း စသည့် တရားဝင် လုပ်ငန်းစဉ်ကို စဉ်းစားရသည်။ ပုံမှန် လုပ်ငန်းကုန်ကျစရိတ်၊ အမြတ်ဝေစုနှင့် ကုမ္ပဏီက အမှန်တကယ် ခံသော ချေးငွေ ပြန်ဆပ်ခြင်းတို့တွင် သီးခြား ဥပဒေနှင့် အခွန် အခြေခံ၊ လုပ်ငန်းစဉ် ရှိသည်။

အရင်းအနှီးသည် ကုမ္ပဏီ တည်ထောင်သည့်အခါ သို့မဟုတ် အရင်းအနှီးတိုးသည့်အခါ (增資) ရှယ်ယာရှင် ပေးသွင်းသော ပမာဏကို ပြသော အရင်းအနှီးစာရင်း ဖြစ်သည်။ ကုမ္ပဏီအကောင့်၏ လက်ရှိ လက်ကျန်နှင့် အမြဲ မတူသည့်အပြင် လုပ်ငန်းလုပ်ရင်း ရသော ပိုင်ဆိုင်မှု သို့မဟုတ် ခံသော ကြွေးအားလုံးကို အရင်းအနှီးဟူသော စကားလုံးတစ်လုံးဖြင့် ရှင်းပြ၍ မရပါ။ ကုမ္ပဏီ အဆုံးသတ်ချိန်တွင် စာရင်းပေါ် အရင်းအနှီးပမာဏထက် အမှန်တကယ် ပိုင်ဆိုင်မှုနှင့် ကြွေး၊ ရရန်နှင့် ပေးရန်၊ အခွန်၊ ဖြစ်နိုင်သော ကြွေးနှင့် ရှင်းလင်းကုန်ကျစရိတ်ကို အတူ ကြည့်ရသည်။

ရှယ်ယာရှင် ထည့်ဝင်ငွေ ပြန်ပေးနိုင်မှုကို ဆုံးဖြတ်ရာတွင် ငွေပေးငွေယူ၏ ဥပဒေသဘောကို ဦးစွာ သတ်မှတ်ရသည်။ ကုမ္ပဏီက ကုန်ပစ္စည်း သို့မဟုတ် ဝန်ဆောင်မှုအတွက် ခံသော ကုန်ကျစရိတ်ဖြစ်စေ၊ တရားဝင် အတည်ပြုပြီး အမြတ်ဝေစုဖြစ်စေ၊ ရှယ်ယာရှင်က ကုမ္ပဏီထံ ချေးသောငွေ ပြန်ဆပ်ခြင်းဖြစ်စေ၊ အရင်းအနှီးလျှော့ချခြင်းဖြစ်စေ၊ ရှင်းလင်းပြီးနောက် ကျန်ရှိသော ပိုင်ဆိုင်မှု ခွဲဝေခြင်းဖြစ်စေအပေါ် မူတည်၍ သက်ရောက်သော လိုအပ်ချက် ကွဲသည်။ ငွေပေးငွေယူ အမည် ပြောင်းခြင်း သို့မဟုတ် စာရင်းတွင် အကောင့် လိုသလို တပ်ခြင်းဖြင့် သဘော မပြောင်းပါ။

ထိုင်ဝမ် ကုမ္ပဏီဥပဒေ (公司法) ပုဒ်မ 9 သည် ကုမ္ပဏီ ပေးသွင်းခံရမည့် ရှယ်ယာကြေးကို အမှန်တကယ် မပေးသွင်းဘဲ အပြည့် ပေးသွင်းပြီးဟု ဖော်ပြခြင်း၊ သို့မဟုတ် မှတ်ပုံတင်ပြီးနောက် ရှယ်ယာကြေးကို ရှယ်ယာရှင်ထံ ပြန်ပေးခြင်း သို့မဟုတ် ရှယ်ယာရှင်က ပြန်ယူခွင့်ပြုခြင်းတွင် ထောင်ဒဏ် 5 နှစ်အထိ၊ ကာလတို ချုပ်နှောင်ဒဏ် (拘役) သို့မဟုတ် ထိုင်ဝမ်ဒေါ်လာအသစ် (新臺幣, TWD) 500,000 မှ TWD 2,500,000 အထိ ဒဏ်ငွေ (罰金) ပြဋ္ဌာန်းသည်။ ဤပုဒ်မသည် ပုံမှန် တရားဝင် ကုမ္ပဏီရန်ပုံငွေ အသုံးပြုမှုကို အထွေထွေ အပြစ်ပေးသော ပုဒ်မ မဟုတ်ပါ။

ဤပုဒ်မကို ကုမ္ပဏီအကောင့်မှ ပေးချေမှုတိုင်းသို့ မချဲ့သင့်ပါ။ ဥပမာ အမှန်တကယ် လုပ်ငန်းအတွက် အငှားခ၊ လစာ၊ ပေးသွင်းသူကြေး သို့မဟုတ် အခွန် ပေးခြင်းကို ရှယ်ယာကြေး အမှန်တကယ် မပေးသွင်းဘဲ ပေးသွင်းပြီးဟု ဟန်ဆောင်ခြင်း သို့မဟုတ် မှတ်ပုံတင်ပြီးနောက် ရှယ်ယာကြေး ပြန်ပေးခြင်းနှင့် ခွဲရသည်။ သို့သော် လုပ်ငန်းကုန်ကျစရိတ်ဟု အမည်တပ်ထားလျှင်ပင် အမှန်တကယ် အသုံးပြုမှု၊ စာချုပ်ဖက်၊ အဖိုးအခ တည်ရှိမှုနှင့် ဆုံးဖြတ်ခွင့် မရှင်းပါက ကုမ္ပဏီဥပဒေ၊ အခွန်ဥပဒေနှင့် စာရင်းကိုင်စံနှုန်းအရ သီးခြား ပြဿနာ ဖြစ်နိုင်သည်။

ရှင်းလင်းသူက ကုမ္ပဏီကြွေး မဆပ်မီ ကုမ္ပဏီပိုင်ဆိုင်မှုကို ရှယ်ယာရှင်ထံ ခွဲဝေပါက ကုမ္ပဏီဥပဒေ ပုဒ်မ 90 အရ ထောင်ဒဏ် 1 နှစ်အထိ၊ ကာလတို ချုပ်နှောင်ဒဏ် သို့မဟုတ် TWD 60,000 အထိ ဒဏ်ငွေ ချမှတ်နိုင်သည်။

ရှင်းလင်းခြင်းတွင် ရှယ်ယာရှင်၏ ရင်းနှီးမြှုပ်နှံမှု ပြန်ရခြင်းထက် ကြွေးရှင်နှင့် အခွန် ကိုင်တွယ်ခြင်းက ဦးစားပေးသည်။ ရှယ်ယာရှင်က ကုမ္ပဏီအပေါ် ချေးငွေ တောင်းဆိုခွင့် ရှိသည်ဟု ဆိုလျှင်ပင် အမှန်တကယ် ချေးစာချုပ်၊ ရန်ပုံငွေစီးဆင်းမှု၊ အတိုးသဘောတူချက်၊ စာရင်းသွင်းမှုနှင့် ဆပ်ရမည့် အစဉ်ကို စစ်ရသည်။ အထူးဆက်စပ်သူများအကြား ငွေပေးငွေယူဆိုပါက စည်းကမ်းချက်နှင့် သက်သေသည် လွတ်လပ်သော တတိယပုဂ္ဂိုလ်နှင့် ငွေပေးငွေယူကဲ့သို့ ရှင်းပြနိုင်သည် မနိုင်သည်ကိုလည်း ကြည့်သင့်သည်။

အခြား တရားမ၊ ရာဇဝတ်နှင့် အခွန်ဆိုင်ရာ တာဝန်သည် ရန်ပုံငွေ ရွှေ့ရခြင်း ရည်ရွယ်ချက်၊ အာဏာ၊ သက်သေ၊ စာရင်းကိုင်နှင့် နှစ်ဖက်သက်ဆိုင်သူများ၏ ဆက်ဆံရေး စသည့် တိကျသော အချက်အလက်အပေါ် မူတည်၍ ကွဲသည်။ သီးခြား ငွေပေးငွေယူ ရှိသည်ဆိုရုံဖြင့် ယုံကြည်မှုဖောက်ဖျက်မှု (背信) စသည် အလိုအလျောက် ဖြစ်သည်ဟု မဆုံးဖြတ်နိုင်သည့်အပြင် အတွင်းအတည်ပြုချက် ရှိသည်ဆိုရုံဖြင့် တာဝန်အားလုံး ကင်းလွတ်သည်ဟုလည်း မယူဆနိုင်ပါ။ ဆုံးဖြတ်ချက်၊ စာချုပ်၊ အခွန်တွက်ချက်မှုနှင့် ကြေညာစာရွက်၊ ဘဏ်ငွေလွှဲမှတ်တမ်းနှင့် စာရင်းသည် ကိုက်သည် မကိုက်သည်ကို ငွေပေးငွေယူတစ်ခုချင်း စစ်ရသည်။

လက်တွေ့တွင် ကုမ္ပဏီအမည်ဖြင့် ပိုင်ဆိုင်မှုစာရင်းနှင့် ရှယ်ယာရှင် ကိုယ်ပိုင်အမည်ဖြင့် ပိုင်ဆိုင်မှုကို ဦးစွာ ခွဲပြီး ကုမ္ပဏီနှင့် ရှယ်ယာရှင်အကြား တောင်းဆိုခွင့်နှင့် ကြွေးကို သီးခြား ဇယားဖြင့် စီခြင်းက အသုံးဝင်သည်။ ကုမ္ပဏီကတ်ဖြင့် ပေးသော ကိုယ်ပိုင်ကုန်ကျစရိတ်၊ တာဝန်ခံက ကြိုပေးသော ကုမ္ပဏီကုန်ကျစရိတ်၊ ကုမ္ပဏီက ရှယ်ယာရှင်ထံ ချေးသောငွေနှင့် ရှယ်ယာရှင်က ကုမ္ပဏီမှ ထုတ်သောငွေကို အကောင့်တစ်ခုတည်းတွင် ချေဖျက်ပါက ငွေပေးငွေယူ အခြေခံ မှုန်ဝါးနိုင်သည်။ ပမာဏတစ်ခုချင်း၏ ဖြစ်ပေါ်သည့်နေ့၊ ရည်ရွယ်ချက်၊ အတည်ပြုသူ၊ သက်သေနှင့် အခွန်ကိုင်တွယ်မှုကို တစ်ခုချင်း ဆက်ရသည်။

2. ကုမ္ပဏီကို အမြဲတမ်း အဆုံးသတ်သော လုပ်ငန်းစဉ်

တာဝန်ကန့်သတ်ကုမ္ပဏီတွင် ရှယ်ယာရှင် မဲပေးခွင့်၏ 3 ပုံ 2 ပုံနှင့်အထက် သဘောတူချက် လိုအပ်သည်။ ရှယ်ယာဖြင့် တာဝန်ကန့်သတ်ကုမ္ပဏီတွင် အခြေခံအားဖြင့် ထုတ်ပြီး ရှယ်ယာစုစုပေါင်း၏ 3 ပုံ 2 ပုံနှင့်အထက် ကိုယ်စားပြုသော ရှယ်ယာရှင်များ တက်ရောက်ပြီး တက်ရောက်သော ရှယ်ယာရှင် မဲပေးခွင့် အများစုဖြင့် ဆုံးဖြတ်သည်။ အများပြည်သူထံ ရှယ်ယာကမ်းလှမ်းပြီးသော ကုမ္ပဏီက အထက်ပါ တက်ရောက်မှု လိုအပ်ချက် မပြည့်မီပါက ထုတ်ပြီး ရှယ်ယာစုစုပေါင်း၏ အများစုကို ကိုယ်စားပြုသော ရှယ်ယာရှင်များ တက်ရောက်ပြီး တက်ရောက်သော ရှယ်ယာရှင် မဲပေးခွင့်၏ 3 ပုံ 2 ပုံနှင့်အထက်ဖြင့် ဆုံးဖြတ်နိုင်သည်။ အဖွဲ့အစည်းစည်းမျဉ်းက ပိုမြင့်သော လိုအပ်ချက် သတ်မှတ်နိုင်သည်။ ဖျက်သိမ်းမှတ်ပုံတင်ကို ဖျက်သိမ်းပြီး 15 ရက်အတွင်း လျှောက်ရသည်။

ဖျက်သိမ်းခြင်းသည် ကုမ္ပဏီ၏ ပုံမှန် လုပ်ငန်းကို အဆုံးသတ်ပြီး ရှင်းလင်းခြင်းအဆင့်သို့ ပြောင်းသော ဥပဒေလုပ်ငန်းစဉ်ဖြစ်ပြီး ရှင်းလင်းခြင်းသည် ထို့နောက် ကုမ္ပဏီတွင် ကျန်သော အမှုနှင့် ပိုင်ဆိုင်မှုဆက်ဆံရေးကို ရှင်းသော လုပ်ငန်းစဉ် ဖြစ်သည်။ ဖျက်သိမ်းမှတ်ပုံတင်ပြီးသည်ဆိုရုံဖြင့် ကြွေးအားလုံး ပျောက်သည် သို့မဟုတ် ကုမ္ပဏီပိုင်ဆိုင်မှု ရှယ်ယာရှင်ပိုင်ဆိုင်မှုသို့ အလိုအလျောက် ပြောင်းသည် မဟုတ်ပါ။ ရှင်းလင်းသူသည် ကုမ္ပဏီ၏ အခွင့်အရေးနှင့် တာဝန်ကို စုံစမ်းပြီး ကြွေးရှင်ကို ကာကွယ်ကာ ကြွေးနှင့် အခွန်ကို ကိုင်တွယ်ပြီးမှသာ ခွဲဝေနိုင်သော ပိုင်ဆိုင်မှုကို ဆုံးဖြတ်သည်။

အောက်ပါ အစဉ်သည် အထွေထွေ စစ်ဆေးဘောင် ဖြစ်သည်။ အမှန်တကယ် တင်သွင်းရမည့် အဖွဲ့၊ စာရွက်စာတမ်း၊ ကြေညာခြင်း သို့မဟုတ် အကြောင်းကြားခြင်း၊ အခွန်ကိုင်တွယ်မှုနှင့် တရားရုံး အစီရင်ခံစာကို ကုမ္ပဏီအမျိုးအစား၊ ဖျက်သိမ်းရခြင်း အကြောင်းနှင့် တစ်ခုချင်းအချက်အလက်နှင့် ကိုက်အောင် စစ်ရသည်။

  1. အဆုံးသတ်မီ လက်ရှိအခြေအနေကို စုံစမ်းသည်။ ကုမ္ပဏီ၏ အဖွဲ့အစည်းစည်းမျဉ်းနှင့် ရှယ်ယာရှင်စာရင်း၊ လတ်တလော မှတ်ပုံတင်အချက်များ၊ စာရင်း၊ ငွေကြေးရှင်းတမ်းနှင့် အခွန်ကြေညာစာရွက်များကို ရယူသည်။ ဆက်ရှိနေသော စာချုပ်၊ အလုပ်သမား၊ အငှား၊ ခွင့်ပြုချက်၊ ပိုင်ဆိုင်မှု၊ ကြွေး၊ အာမခံ၊ အခွန်၊ တရားစွဲနှင့် အတည်ပြုအမှု၊ ဘဏ်အကောင့်များကို စာရင်းပြုသည်။ နိုင်ငံခြားရင်းနှီးမြှုပ်နှံမှု ခွင့်ပြုချက်ဖြင့် တည်ထောင်သော ကုမ္ပဏီဆိုပါက ရင်းနှီးမြှုပ်နှံမှု ဖွဲ့စည်းပုံ၊ ရှယ်ယာရှင် ငွေလွှဲလမ်းကြောင်း၊ ရန်ပုံငွေ ပြည်ပသို့ ရွှေ့ရန် လိုအပ်သော ဘဏ်နှင့် နိုင်ငံခြားငွေ စာရွက်စာတမ်းများကိုလည်း အတူ စစ်သည်။ အဆုံးသတ် ဆုံးဖြတ်ချက်မချမီ စာချုပ်ရပ်စဲကုန်ကျစရိတ်၊ အလုပ်အကိုင်ဆက်ဆံရေး ရှင်းလင်းမှု၊ ပိုင်ဆိုင်မှု လွှဲပြောင်းစီမံ ကန့်သတ်ချက်နှင့် အာမခံပစ္စည်း အတည်ပြုနိုင်မှုကို သိမှ ရှင်းလင်းရန် ရန်ပုံငွေကို လက်တွေ့ တွက်နိုင်သည်။

  2. ကုမ္ပဏီပုံစံနှင့် ကိုက်သော ဖျက်သိမ်း ဆုံးဖြတ်ချက် ချသည်။ တာဝန်ကန့်သတ်ကုမ္ပဏီသည် ကုမ္ပဏီဥပဒေ ပုဒ်မ 113 အရ ရှယ်ယာရှင် မဲပေးခွင့်၏ 3 ပုံ 2 ပုံနှင့်အထက် သဘောတူချက် လိုအပ်သည်။ ရှယ်ယာဖြင့် တာဝန်ကန့်သတ်ကုမ္ပဏီသည် ကုမ္ပဏီဥပဒေ ပုဒ်မ 316 အရ အခြေခံအားဖြင့် ထုတ်ပြီး ရှယ်ယာစုစုပေါင်း၏ 3 ပုံ 2 ပုံနှင့်အထက် ကိုယ်စားပြုသော ရှယ်ယာရှင်များ တက်ရောက်ပြီး တက်ရောက်သော ရှယ်ယာရှင် မဲပေးခွင့် အများစုဖြင့် ဆုံးဖြတ်သည်။ အများပြည်သူထံ ရှယ်ယာကမ်းလှမ်းပြီးသော ကုမ္ပဏီက ထိုတက်ရောက်မှု လိုအပ်ချက် မပြည့်မီပါက ထုတ်ပြီး ရှယ်ယာစုစုပေါင်း၏ အများစုကို ကိုယ်စားပြုသော ရှယ်ယာရှင်များ တက်ရောက်ပြီး တက်ရောက်သော ရှယ်ယာရှင် မဲပေးခွင့်၏ 3 ပုံ 2 ပုံနှင့်အထက်ဖြင့် ဆုံးဖြတ်နိုင်သည်။ အဖွဲ့အစည်းစည်းမျဉ်းက တက်ရောက် ရှယ်ယာအရေအတွက် သို့မဟုတ် မဲပေးခွင့်အရေအတွက်တွင် ပိုမြင့်သော လိုအပ်ချက် ထားပါက ထိုစည်းမျဉ်းကိုလည်း လိုက်နာရသည်။ အစည်းအဝေး ခေါ်ယူခြင်း၊ မဲပေးခွင့် သုံးခြင်း၊ မှတ်တမ်း ရေးခြင်းနှင့် အကျိုးစီးပွား ပဋိပက္ခကိုလည်း သီးခြား စစ်သည်။

  3. သတ်မှတ်ကာလအတွင်း ဖျက်သိမ်း ပြောင်းလဲမှတ်ပုံတင် လျှောက်သည်။ ကုမ္ပဏီမှတ်ပုံတင်နည်းလမ်း (公司登記辦法) ပုဒ်မ 4 အရ ကုမ္ပဏီ မှတ်ပုံတင်အချက် ပြောင်းလဲပါက ပြောင်းလဲပြီး 15 ရက်အတွင်း ပြောင်းလဲမှတ်ပုံတင် လျှောက်ရန် အခြေခံဖြစ်သည်။ ထို့ကြောင့် ဖျက်သိမ်းပြီး 15 ရက်အတွင်း ကုမ္ပဏီပုံစံနှင့် ဖျက်သိမ်းရခြင်း အကြောင်းနှင့် ကိုက်သော ဖျက်သိမ်း ပြောင်းလဲမှတ်ပုံတင်ကို ပြင်ဆင်သည်။ လျှောက်လွှာ၊ ဆုံးဖြတ်ချက်စာရွက်၊ ရှင်းလင်းသူဆိုင်ရာ အချက်အလက်နှင့် အခြား ပူးတွဲစာရွက်စာတမ်း လိုအပ်သည် မလိုအပ်သည်ကို လက်ရှိ ပုံစံနှင့် သက်ဆိုင်ရာ အဖွဲ့၏ တောင်းဆိုချက်မှ စစ်ရသည်။ ဖျက်သိမ်းမှတ်ပုံတင်၊ အခွန်မှတ်ပုံတင် ရှင်းလင်းခြင်း၊ လုပ်ငန်းခွန်ဆိုင်ရာ လုပ်ငန်းစဉ်၊ ခွင့်ပြုချက် ပယ်ဖျက်ခြင်း သို့မဟုတ် ပြန်အပ်ခြင်းတို့တွင် တာဝန်ယူသော အဖွဲ့နှင့် ဥပဒေအကျိုးသက်ရောက်မှု ကွဲနိုင်သောကြောင့် တစ်ကြိမ် တင်သွင်းရုံဖြင့် အားလုံး ပြီးသည်ဟု မယူဆသင့်ပါ။

  4. ဖျက်သိမ်းချိန်၏ ထိုကာလ နှစ်ချုပ်ကြေညာမှုကို ပြုသည်။ အမြတ်အစွန်းလုပ်ငန်း ဝင်ငွေခွန်အတွက် သက်ဆိုင်ရာ အဖွဲ့၏ ဖျက်သိမ်းခွင့်ပြုသည့်နေ့မှ 45 ရက်အတွင်း ထိုကာလ နှစ်ချုပ်ကြေညာမှု (決算申報) ကို ဆောင်ရွက်သည်။ ဤတွင် ကြေညာရမည့် ကာလ၊ ခွင့်ပြုသည့်နေ့၏ အဓိပ္ပာယ်နှင့် စတင်တွက်ပုံကို တစ်ခုချင်း ခွင့်ပြုစာနှင့် သက်ရောက်သည့် စည်းမျဉ်းမှ စစ်ရသည်။ တရားဝင် အခွန်လမ်းညွှန်အရ ကာလကို သက်ဆိုင်ရာ အဖွဲ့၏ ခွင့်ပြုစာ ပေးပို့သည့်နေ့ (ထုတ်ပေးသည့်နေ့) ၏ နောက်နေ့မှ စ၍ တွက်သည်။ သို့သော် ကုမ္ပဏီ ရသော စာအမျိုးအစားနှင့် ဖျက်သိမ်းရခြင်း အကြောင်းအရ အမှန်တကယ် အခြေခံနေ့ကို ပြန်စစ်ရသည်။ ကြေညာမီ ဖျက်သိမ်းနေ့အထိ ဝင်ငွေနှင့် ကုန်ကျစရိတ်၊ ပိုင်ဆိုင်မှု လွှဲပြောင်းစီမံ အမြတ်အရှုံး၊ မပေးရသေးသော ကုန်ကျစရိတ်၊ ရင်းမြစ်ဖြတ်ခြင်းနှင့် ပေးရမည့် အခွန်ကို စာရင်းတွင် ထည့်သည်။

  5. ရှင်းလင်းသူကို သတ်မှတ်ပြီး တရားရုံးနှင့် ကြွေးရှင်ဆိုင်ရာ လုပ်ငန်းစဉ်ကို ဆောင်ရွက်သည်။ အဖွဲ့အစည်းစည်းမျဉ်း သို့မဟုတ် ရှယ်ယာရှင် ဆုံးဖြတ်ချက်အရ ရှင်းလင်းသူ ခန့်ခြင်း သို့မဟုတ် ဥပဒေအရ ရှင်းလင်းသူကို အတည်ပြုပြီးနောက် လိုအပ်သော အချက်များကို တရားရုံးသို့ တင်သွင်းသည်။ ရှင်းလင်းသူသည် ပိုင်ဆိုင်မှုစာရင်းနှင့် လက်ကျန်ရှင်းတမ်း (財產目錄及資產負債表) ကို ရေးပြီး ကုမ္ပဏီ၏ လက်ရှိ အမှုကို အဆုံးသတ်ကာ မရသေးသော တောင်းဆိုခွင့်ကို ကောက်ယူ၍ ပိုင်ဆိုင်မှု ထိန်းသိမ်းခြင်းနှင့် ငွေအဖြစ် ပြောင်းပုံကို သတ်မှတ်သည်။ တစ်ပြိုင်နက် ကြွေးနှင့် အခွန်ကို ဆပ်ပြီး လိုအပ်သော အကြောင်းကြားခြင်း၊ ကြေညာခြင်းနှင့် ကြွေးရှင်ကာကွယ်ရေး လုပ်ငန်းစဉ် (債權人保護程序) ကို ဆောင်ရွက်သည်။ လစာနှင့် အလုပ်ရှင်က ရပ်စဲသည့်အခါ ပေးရသော လျော်ကြေး (資遣費) စသည့် အလုပ်အကိုင်ဆက်ဆံရေး ကြွေး၊ အာမခံကြွေး၊ အခွန်ကြွေးနှင့် အထွေထွေကြွေး တည်ရှိမှုနှင့် ကိုင်တွယ်အစဉ်ကို သက်ဆိုင်ရာ ဥပဒေနှင့် အချက်အလက်အရ စစ်ရသည်။

  6. ခွဲဝေနိုင်သော ကျန်ရှိသော ပိုင်ဆိုင်မှုကို အတည်ပြုသည်။ စာရင်းပေါ် ငွေသားကိုသာ မကြည့်ဘဲ မကောက်ရသေးသော တောင်းဆိုခွင့် ကောက်နိုင်မှု၊ ပိုင်ဆိုင်မှု လွှဲပြောင်းစီမံကုန်ကျစရိတ်၊ အခွန်၊ တရားစွဲအန္တရာယ်နှင့် ရှင်းလင်းကုန်ကျစရိတ်ကို ထည့်တွက်သည်။ ကြွေးနှင့် အခွန် အားလုံး ကိုင်တွယ်ပြီးမှ ကျန်သော ပိုင်ဆိုင်မှုကိုသာ သက်ရောက်သည့် စည်းမျဉ်း၊ အဖွဲ့အစည်းစည်းမျဉ်းနှင့် ရှယ်ယာအချိုးအရ ရှယ်ယာရှင်ထံ ခွဲဝေနိုင်သည်။ ကျန်ရှိသော ပိုင်ဆိုင်မှုသည် ပေးသွင်းပြီး အရင်းအနှီးနှင့် တူသော အယူအဆ မဟုတ်သောကြောင့် ရှယ်ယာရှင် ပထမဆုံး ပေးသွင်းသော ပမာဏ အတိုင်း ပြန်ရသည်ဟု မယူဆသင့်ပါ။ ခွဲဝေပမာဏ၏ အခွန်သဘော၊ ရှယ်ယာရှင်တစ်ဦးချင်း သက်ဆိုင်မှု၊ နိုင်ငံခြား ရှယ်ယာရှင်အတွက် ငွေလွှဲစာရွက်နှင့် ငွေလဲလုပ်ငန်းစဉ်ကိုလည်း ခွဲဝေမီ စစ်သည်။

  7. ရှင်းလင်းခြင်းကို အဆုံးသတ်ပြီး နောက်ဆုံး ကြေညာမှုကို ပြုသည်။ ရှင်းလင်းခြင်း ပြီးဆုံးသည့်နေ့မှ 30 ရက်အတွင်း ရှင်းလင်းဝင်ငွေ (清算所得申報) ကို ကြေညာပြီး တရားရုံးသို့ လိုအပ်သော ရှင်းလင်းခြင်းပြီးဆုံး အစီရင်ခံစာ တင်သည်။ ရှင်းလင်းကာလ၏ ဝင်ငွေနှင့် ကုန်ကျစရိတ်၊ ပိုင်ဆိုင်မှု လွှဲပြောင်းစီမံရလဒ်၊ ပေးရမည့် အခွန်၊ ကြွေးဆပ်ခြင်းနှင့် ကျန်ရှိသော ပိုင်ဆိုင်မှု ခွဲဝေခြင်းသည် စာရင်းနှင့် သက်သေနှင့် ကိုက်ရသည်။ ဘဏ်အကောင့် ပိတ်ခြင်း၊ တံဆိပ်နှင့် စာရွက်စာတမ်း သိမ်းဆည်းခြင်း၊ အခွန်နှင့် စာရင်း စာအုပ်များကို ဥပဒေကာလအတိုင်း သိမ်းဆည်းခြင်း၊ ခွင့်ပြုချက်နှင့် စာချုပ်များ၏ နောက်ဆုံးအခြေအနေကိုလည်း အတူ စစ်သည်။ ရှင်းလင်းခြင်းပြီးဆုံး၏ ဥပဒေအကျိုးသက်ရောက်မှုနှင့် ဥပဒေပုဂ္ဂိုလ်အဆင့် ပျောက်သည့်အချိန်ကို တင်သွင်းသော စာရွက်စာတမ်းနှင့် သက်ရောက်သည့် လုပ်ငန်းစဉ်အရ စစ်ရသည်။

သို့သော် ကုမ္ပဏီတိုင်းတွင် တူသော စာရွက်စာတမ်းနှင့် အစဉ် သက်ရောက်သည် မဟုတ်ပါ။ ပေါင်းစည်းခြင်း၊ ခွဲထုတ်ခြင်း သို့မဟုတ် ဒေဝါလီခံခြင်းကြောင့် ဖျက်သိမ်းခြင်းတွင် ပုံမှန် ရှင်းလင်းခြင်း လုပ်ငန်းစဉ် ကင်းလွတ်နိုင်သည်။ ပြန်လှန်၍ ဆန္ဒအလျောက် ဖျက်သိမ်းခြင်းတွင်ပင် မပြီးသေးသော တရားစွဲ၊ ရေရှည် တောင်းဆိုခွင့်၊ အိမ်ခြံမြေ၊ အာမခံပစ္စည်း၊ အလုပ်သမား၊ မဆပ်ရသေးသော အခွန် သို့မဟုတ် ရှုပ်ထွေးသော နိုင်ငံခြားရင်းနှီးမြှုပ်နှံမှု ဖွဲ့စည်းပုံ ရှိပါက ထပ်ဆောင်း လုပ်ငန်းစဉ် လိုအပ်နိုင်သည်။ ရှင်းလင်းခြင်း ကြာချိန်သည် ဤအချက်အလက်အပေါ် မူတည်၍ ကွဲသောကြောင့် သတ်မှတ်ကာလတစ်ခုကို ယူဆ၍ ဆုံးဖြတ်ချက် မချသင့်ပါ။

ဖျက်သိမ်းခြင်း ရှေ့နောက် ကုမ္ပဏီပိုင်ဆိုင်မှု လွှဲပြောင်းစီမံရာတွင် စာချုပ်ဖက်နှင့် ဈေးနှုန်း သင့်တော်မှု၊ ဒါရိုက်တာနှင့် ရှယ်ယာရှင်၏ အကျိုးစီးပွား၊ လိုအပ်သော အတွင်းအတည်ပြုချက်နှင့် အခွန်ရလဒ်ကို စစ်ရသည်။ အထူးသဖြင့် အထူးဆက်စပ်သူထံ ပိုင်ဆိုင်မှု လွှဲခြင်း သို့မဟုတ် တောင်းဆိုခွင့် ကင်းလွတ်စေခြင်းသည် ကုမ္ပဏီနှင့် ကြွေးရှင်အပေါ် သက်ရောက်မှုကို သီးခြား စစ်ရသည်။ ငွေပေးငွေယူ ကြေး လက်ခံခြင်းမှ စာရင်းသွင်းမှုနှင့် အခွန်ကြေညာမှုအထိ တသမတ်တည်း စီမံခြင်းက အရေးကြီးသည်။

3. ကြွေး ပိုင်ဆိုင်မှုထက် ပိုခြင်း သို့မဟုတ် ဆပ်နိုင်ခြင်း မရှိခြင်း

ဖျက်သိမ်းပြီးနောက် ရှင်းလင်းခြင်းသည် ကုမ္ပဏီပိုင်ဆိုင်မှု ကြွေးထက် ပိုမှသာ ပြုနိုင်သော လုပ်ငန်းစဉ် မဟုတ်ပါ။ ကုမ္ပဏီဥပဒေ ပုဒ်မ 89 အရ ကုမ္ပဏီပိုင်ဆိုင်မှုဖြင့် ကြွေးဆပ်ရန် မလုံလောက်ပါက ရှင်းလင်းသူသည် ချက်ချင်း ဒေဝါလီခံကြေညာရန် လျှောက်ရသည်။ ကြွေးပိုမှု (資不抵債)၊ ဆပ်နိုင်ခြင်း မရှိမှု (無力清償)၊ အာမခံပစ္စည်း၊ အခွန်ကြွေးနှင့် ကြွေးရှင်အရေအတွက်ကို စစ်ပြီး ပုံမှန် ရှင်းလင်းခြင်း ဆက်နိုင်သည် မနိုင်သည်ကို တစ်ခုချင်း ဆုံးဖြတ်ရသည်။

ငွေကြေးအခြေအနေ မရှင်းပါက ရှယ်ယာရှင်ထံ ကျမည့် ပမာဏကို ဦးစွာ မတွက်သင့်ပါ။ ရှယ်ယာရှင် ခွဲဝေခြင်းထက် စာရင်း၊ တောင်းဆိုခွင့်နှင့် ကြွေး၊ အာမခံပစ္စည်းနှင့် မဆပ်ရသေးသော အခွန် စစ်ဆေးခြင်းက ဦးစားပေးသည်။ လတ်တလော ငွေကြေးရှင်းတမ်းသာမက ရှင်းတမ်းနေ့နောက် ဖြစ်သော ကြွေး၊ အာမခံကြွေး၊ တရားစွဲ တောင်းဆိုမှု၊ အလုပ်သမားဆိုင်ရာ ပမာဏ၊ အခွန်စစ်ဆေးနိုင်မှုနှင့် ပိုင်ဆိုင်မှု၏ အမှန်တကယ် လွှဲပြောင်းစီမံတန်ဖိုးကို ထည့်တွက်ရသည်။

ကြွေးပိုမှုသည် အထွေထွေအားဖြင့် ပိုင်ဆိုင်မှုနှင့် ကြွေးကို နှိုင်းသော ငွေကြေးအခြေအနေ ပြဿနာဖြစ်ပြီး ဆပ်နိုင်ခြင်း မရှိမှုသည် ဆပ်ရမည့်နေ့ ရောက်ပြီးသော ကြွေးကို ဆပ်နိုင်သည် မနိုင်သည်နှင့် ဆက်စပ်သော ပြဿနာ ဖြစ်သည်။ စာရင်းပေါ် ပိုင်ဆိုင်မှု များလျှင်ပင် ချက်ချင်း ငွေသား မဖြစ်နိုင်ခြင်း သို့မဟုတ် အာမခံပစ္စည်း တင်ထားပါက ဆပ်နိုင်မှုကို မတူအောင် အကဲဖြတ်နိုင်သည်။ ပြန်လှန်၍ ယာယီ ငွေသား မလုံလောက်မှု တစ်ခုတည်းဖြင့် ဖြစ်ရပ်တိုင်းတွင် တူသော လုပ်ငန်းစဉ် သက်ရောက်သည်ဟု မဆုံးဖြတ်နိုင်ပါ။

ရှင်းလင်းသူသည် ကုမ္ပဏီပိုင်ဆိုင်မှုဖြင့် ကြွေးဆပ်ရန် မလုံလောက်ကြောင်း သိပါက ကုမ္ပဏီဥပဒေအရ တာဝန်ကို စဉ်းစားရသည်။ ဤအဆင့်တွင် သီးခြား ကြွေးရှင် သို့မဟုတ် ရှယ်ယာရှင်ထံသာ ဦးစွာ ပေးပါက အခြား ကြွေးရှင်၏ အကျိုးနှင့် လုပ်ငန်းစဉ် တရားမျှတမှုကို ထိခိုက်နိုင်သည်။ အာမခံခွင့်၊ အခွန်တောင်းဆိုခွင့်၊ လစာ စသည့် တောင်းဆိုခွင့် အမျိုးအစားနှင့် ဦးစားပေးအစဉ်ကို သက်ရောက်သည့် ဥပဒေအလိုက် စစ်ပြီး ပြီးပြီးသော ပေးချေမှု၏ အခြေခံနှင့် အချိန်ကိုလည်း မှတ်ရသည်။

ရိုးရှင်းသော တွက်ကိန်း သို့မဟုတ် အဟောင်းလမ်းညွှန်တွင် တွေ့သော လိုအပ်ချက် အများအပြားဖြင့်သာ ဒေဝါလီခံ လျှောက်မလျှောက် မဆုံးဖြတ်သင့်ပါ။ အဓိကမှာ ကုမ္ပဏီပိုင်ဆိုင်မှု ကြွေးဆပ်ရန် မလုံလောက်သည် မလုံလောက်သည်၊ ဆပ်ရမည့်နေ့နှင့် ငွေသားစီးဆင်းမှု မည်သို့ ရှိသည်၊ အာမခံပစ္စည်းနှင့် ဦးစားပေး တောင်းဆိုခွင့် မည်သည် ရှိသည်၊ ရှင်းလင်းသူ ထိုအခြေအနေကို မည်သည့်အခါ သိသည်ကို အမှန်တကယ် အချက်အလက်ဖြင့် ဆုံးဖြတ်ခြင်း ဖြစ်သည်။ ကုမ္ပဏီ ကိုင်ထားသော တောင်းဆိုခွင့် ကောက်နိုင်မှုနှင့် ပိုင်ဆိုင်မှု ရောင်းကုန်ကျစရိတ်ကိုလည်း အမည်ပေါ် ပမာဏ မဟုတ်ဘဲ လက်တွေ့ တန်ဖိုးဖြင့် စစ်ရသည်။

ရှယ်ယာရှင် သို့မဟုတ် စီမံခန့်ခွဲမှုက ကုမ္ပဏီထံ ရန်ပုံငွေ ထပ်ထည့်ခြင်း သို့မဟုတ် ကြွေး ညှိနှိုင်းလိုပါက ထိုနည်းနှင့် အကျိုးသက်ရောက်မှုကို စာရွက်စာတမ်းဖြင့် မှတ်ရသည်။ အသစ် ချေးခြင်း၊ အရင်းအနှီးတိုးခြင်း၊ ကြွေးကင်းလွတ်စေခြင်း သို့မဟုတ် ကြွေးရှင်နှင့် သဘောတူခြင်းသည် မတူသော စာရင်းနှင့် အခွန်ရလဒ် ဖြစ်စေနိုင်သည်။ ဤအစီအမံက ဖြစ်ပြီးသော ဆပ်နိုင်ခြင်း မရှိမှုကို ဖြေရှင်းသည် မဖြေရှင်းသည်၊ အခြား ကြွေးရှင်၏ အခွင့်အရေးကို မထိခိုက်သည်၊ ထို့နောက် ပုံမှန် ရှင်းလင်းခြင်း ဆက်နိုင်သည် မနိုင်သည်ကို အတူ ဆုံးဖြတ်ရသည်။

4. ကုမ္ပဏီကို ဆက်ထားသော အခါ အရင်းအနှီးလျှော့ချခြင်း

လုပ်ငန်းကိုယ်၌ ဆက်ထားသော်လည်း လိုအပ်သော အရင်းအနှီး လျော့ခြင်း သို့မဟုတ် အရင်းအနှီးဖွဲ့စည်းပုံ ညှိလိုသောအခါ ကုမ္ပဏီကို ဆက်ထားပြီး ထည့်ဝင်ငွေ တစ်စိတ်တစ်ပိုင်း ပြန်ပေးသော တရားဝင် နည်းအဖြစ် အရင်းအနှီးလျှော့ချခြင်းကို စဉ်းစားနိုင်သည်။ သို့သော် အရင်းအနှီးလျှော့ချခြင်းသည် ရှယ်ယာရှင် အလိုရှိသည့်အခါ ကုမ္ပဏီအပ်ငွေ ယူသော တရားမဝင် ထုတ်ယူနည်း မဟုတ်သည့်အပြင် အမြဲ ပြုနိုင်သည်လည်း မဟုတ်ပါ။ ကုမ္ပဏီ၏ ငွေကြေးအခြေအနေနှင့် ပုံစံ၊ အရင်းအနှီးလျှော့ချရခြင်း ရည်ရွယ်ချက်၊ အဖွဲ့အစည်းစည်းမျဉ်းနှင့် ကြွေးရှင်အပေါ် သက်ရောက်မှုကို ဦးစွာ စစ်ရသည်။

အရင်းအနှီးလျှော့ချခြင်းသည် ကုမ္ပဏီ၏ အရင်းအနှီးပမာဏ ပြောင်းသော ကုမ္ပဏီဥပဒေ လုပ်ငန်းစဉ် ဖြစ်သည်။ ဘဏ်ငွေလွှဲပြီး စာရင်းရှိ အရင်းအနှီးအကောင့် လျှော့ရုံဖြင့် မပြီးပါ။ ကုမ္ပဏီပုံစံနှင့် ကိုက်သော ဆုံးဖြတ်ချက်၊ ကြွေးရှင် ကာကွယ်မှု၊ အရင်းအနှီး စစ်ဆေးခြင်းနှင့် စာရင်းကိုင်၊ နိုင်ငံခြားရင်းနှီးမြှုပ်နှံမှု၊ အခွန်၊ ငွေလွှဲခြင်းနှင့် ပြောင်းလဲမှတ်ပုံတင်ကို အားလုံး စစ်ရသည်။ လိုအပ်သော ဆုံးဖြတ်ချက် အရေအတွက်၊ ကြေညာခြင်းနှင့် အကြောင်းကြားခြင်း၊ ကန့်ကွက်လုပ်ငန်းစဉ်၊ တင်သွင်းရမည့် စာရွက်စာတမ်းသည် တာဝန်ကန့်သတ်ကုမ္ပဏီနှင့် ရှယ်ယာဖြင့် တာဝန်ကန့်သတ်ကုမ္ပဏီ၊ တစ်ခုချင်း ဖွဲ့စည်းပုံအလိုက် ကွဲနိုင်သည်။

အရင်းအနှီးလျှော့ချခြင်းကို စဉ်းစားရာတွင် ပြန်ပေးမည့် ပမာဏ၏ ရန်ပုံငွေ အရင်းအမြစ်ကိုလည်း ကြည့်ရသည်။ ကုမ္ပဏီတွင် ငွေသား ရှိလျှင်ပင် လစာ၊ အခွန်၊ ပေးသွင်းသူကြေး၊ ချေးငွေ၊ အာမခံနှင့် မျှော်မှန်းသော လည်ပတ်ကုန်ကျစရိတ် ပေးပြီး လုပ်ငန်း ဆက်ထားနိုင်ရသည်။ အရင်းအနှီးလျှော့ချပြီးနောက် ကြွေးရှင် ကာကွယ်မှု အားနည်းခြင်း သို့မဟုတ် ကုမ္ပဏီ ကြွေးဆပ်ရန် ခက်လာပါက လုပ်ငန်းစဉ်နှင့် ဒါရိုက်တာ၏ ဆုံးဖြတ်ချက် တာဝန်ကို ပိုမို စေ့စပ်စွာ စစ်ရသည်။

နိုင်ငံခြား ရှယ်ယာရှင် ရှိသော ကုမ္ပဏီတွင် ရင်းနှီးမြှုပ်နှံမှု ခွင့်ပြုချက် သို့မဟုတ် အစီရင်ခံ အကြောင်းအရာ၊ ရှယ်ယာရှင်စာရင်းနှင့် အရင်းအနှီးပမာဏ ပြောင်းလဲမှု၊ နိုင်ငံခြားငွေနှင့် ဘဏ်ငွေလွှဲ စာရွက်စာတမ်း ကိုက်ရသည်။ အရင်းအနှီးလျှော့ချကြေး ပြည်ပသို့ လွှဲခြင်းသည် ဆုံးဖြတ်ချက်ဖြင့်သာ မပြီးဘဲ ဘဏ် တောင်းသော မှတ်ပုံတင်စာရွက်၊ ရင်းနှီးမြှုပ်နှံမှု စာရွက်စာတမ်း၊ အခွန်စာရွက်နှင့် ရန်ပုံငွေ သဘော ရှင်းလင်းချက် ပြင်ဆင်ရန် လိုအပ်နိုင်သည်။ ငွေလဲနှုန်းနှင့် လွှဲသည့်အချိန်အရ စာရင်း ကွာခြားမှုကိုလည်း စာရင်းတွင် ထည့်သည်။

အရင်းအနှီးလျှော့ချခြင်းကြောင့် ရှယ်ယာရှင် လက်ခံသော ပမာဏအပေါ် အခွန်ကောက်မှုသည် ပေးသွင်းပြီး အရင်းဟု ခေါ်ရုံဖြင့် မဆုံးဖြတ်ပါ။ ကုမ္ပဏီ၏ အရင်းအနှီး ဖွဲ့စည်းမှု၊ အရင်းအနှီးလျှော့ချပုံ၊ ရှယ်ယာရှင်၏ ရယူကုန်ကျစရိတ်၊ ခွဲဝေသော ပမာဏ၏ သဘောနှင့် နေထိုင်ရာနိုင်ငံ အခွန်ကောက်မှုကို အတူ စစ်ရသည်။ ရင်းမြစ်ဖြတ်ခြင်း၊ ကြေညာခြင်း၊ ပြည်ပ ပေးပြီး အခွန်နှင့် ဆက်စပ် သဘောတူညီချက် သက်ရောက်မှုကိုလည်း ရှယ်ယာရှင်တစ်ဦးချင်းနှင့် ငွေပေးငွေယူ ဖွဲ့စည်းပုံအရ စစ်ရသည်။

ပုံမှန် လုပ်ငန်းကုန်ကျစရိတ်သည် အရင်းအနှီးလျှော့ချခြင်းနှင့် မတူပါ။ ကုမ္ပဏီက အမှန်တကယ် လိုအပ်သော ကုန်ပစ္စည်း သို့မဟုတ် ဝန်ဆောင်မှု ရပြီး သင့်တော်သော အဖိုးအခ ပေးပါက စာချုပ်၊ ငွေပေးငွေယူ အသေးစိတ်၊ အခွန်ဆိုင်ရာ သက်သေနှင့် ပေးချေမှု အတည်ပြုချက်သည် အခြေခံ ဖြစ်သည်။ ရှယ်ယာရှင် သို့မဟုတ် ဒါရိုက်တာက ပေးသွင်းသူ ဖြစ်ပါက ငွေပေးငွေယူ လိုအပ်မှုနှင့် ဈေးနှုန်း၊ အကျိုးစီးပွား ပဋိပက္ခ အတည်ပြုချက်နှင့် ကုန်ကျစရိတ် အသိအမှတ်ပြု လိုအပ်ချက်ကို ထပ်မံ စစ်ရသည်။

အမြတ်ဝေစုလည်း အရင်းအနှီးလျှော့ချခြင်း သို့မဟုတ် ရှင်းလင်းပြီးနောက် ခွဲဝေခြင်းနှင့် ခွဲရသည်။ အမြတ်ဝေစုသည် ခွဲဝေနိုင်သော အမြတ်၊ ငွေကြေးအချက်အလက်နှင့် ကုမ္ပဏီပုံစံအရ ဆုံးဖြတ်ချက်ကို အခြေခံပြီး ရှယ်ယာရှင်တစ်ဦးချင်း ပေးခြင်း၊ ရင်းမြစ်ဖြတ်ခြင်းနှင့် ကြေညာခြင်း နောက်မှ လိုက်နိုင်သည်။ ကုမ္ပဏီအကောင့်တွင် ငွေသား ရှိသည်ဆိုရုံဖြင့် ခွဲဝေနိုင်သော အမြတ် ရှိသည် မဟုတ်သောကြောင့် စုပုံအရှုံး၊ ဥပဒေအရ သီးသန့်ရန်ပုံငွေနှင့် မခွဲရသေးသော အမြတ်ကျန်ကို စစ်ရသည်။

ကုမ္ပဏီက အမှန်တကယ် ခံသော ချေးငွေ ပြန်ဆပ်ခြင်းလည်း သီးခြား ငွေပေးငွေယူ ဖြစ်သည်။ ရှယ်ယာရှင်က ကုမ္ပဏီထံ ငွေချေးသော အချက် ရှိပါက စာချုပ်ချုပ်သည့်အချိန်၊ အရင်း လွှဲခြင်း၊ အတိုး၊ သက်တမ်း၊ စာရင်းမှတ်တမ်းနှင့် အမှန်တကယ် အသုံးပြုရာကို စစ်သည်။ ပြန်ဆပ်အဆင့်တွင် အတိုး ရင်းမြစ်ဖြတ်ခြင်း သို့မဟုတ် အထူးဆက်စပ်သူ ငွေပေးငွေယူ ပြဿနာကို စစ်ပြီး နောက်မှ ထည့်ဝင်ငွေကို ချေးငွေအဖြစ် ပြောင်းရေးသော နည်းကို ရှောင်ရသည်။

နောက်ဆုံးတွင် အရင်းအနှီးလျှော့ချခြင်း၊ ကုန်ကျစရိတ်၊ အမြတ်ဝေစုနှင့် ချေးငွေ ပြန်ဆပ်ခြင်းတွင် စာချုပ်၊ ဆုံးဖြတ်ချက်၊ သက်သေ၊ ရင်းမြစ်ဖြတ်ခြင်း စသည့် သီးခြား အခြေခံ လိုအပ်သည်။ တစ်နေ့တည်း တူသော ရှယ်ယာရှင်ထံ ငွေပေးလျှင်ပင် ငွေပေးငွေယူတစ်ခုချင်း၏ ဥပဒေသဘောနှင့် အခွန်ကိုင်တွယ်မှုကို ခွဲ၍ မှတ်ရသည်။ ကုမ္ပဏီ ဆက်ရှိမည်ဆိုပါက ပေးပြီးနောက် ပုံမှန် လည်ပတ်မှုနှင့် ကြွေးဆပ်နိုင်မှု ရှိသည် မရှိသည်ကို ဒါရိုက်တာအဖွဲ့ သို့မဟုတ် ရှယ်ယာရှင် ဆုံးဖြတ်ချက် စာရွက်တွင် ချန်ထားခြင်းက အရေးကြီးသည်။

5. ချက်ချင်း မအဆုံးသတ်သော အခါ ယာယီရပ်နားခြင်း

1 လနှင့်အထက် ယာယီရပ်နားသော ကုမ္ပဏီသည် ရပ်နားမီ သို့မဟုတ် ရပ်နားစတင်သည့်နေ့မှ 15 ရက်အတွင်း ယာယီရပ်နားမှတ်ပုံတင် လျှောက်ရသည် (လုပ်ငန်းခွန်ဥပဒေအရ အခွန်အဖွဲ့ထံ ရပ်နားကြောင်း ကြေညာပြီး မှတ်တမ်းတင်ပြီးပါက ဤမှတ်ပုံတင် မလိုအပ်ပါ — ကုမ္ပဏီမှတ်ပုံတင်နည်းလမ်း ပုဒ်မ 3 ပုဒ်မခွဲ 1 ၏ ချွင်းချက်)၊ 1 ကြိမ် ရပ်နားကာလသည် 1 နှစ် မကျော်ရ။ သို့သော် ရပ်နားသော နှစ်တွင်လည်း နှစ်စဉ် ဝင်ငွေခွန် နှစ်ချုပ်ကြေညာ တာဝန် ရှိသောကြောင့် အခွန်ကြေညာမှု အထွေထွေ ကင်းလွတ်သည် မဟုတ်ပါ။ အခွန်အမျိုးအစား၊ ကိုင်ထားသော ပိုင်ဆိုင်မှု၊ အလုပ်သမားနှင့် အခြားအခြေအနေအရ တာဝန်များကို တစ်ခုချင်း စစ်ရသည်။

ယာယီရပ်နားခြင်းသည် ကုမ္ပဏီက သတ်မှတ်ကာလ လုပ်ငန်းရပ်သော်လည်း ဥပဒေပုဂ္ဂိုလ်အဆင့် ထားသော ရွေးချယ်မှု ဖြစ်သည်။ လုပ်ငန်း ပြန်စနိုင်မှုကို စဉ်းစားခြင်း သို့မဟုတ် စာချုပ်နှင့် ပိုင်ဆိုင်မှု ရှင်းရန် အချိန် လိုအပ်သောအခါ သုံးနိုင်သော်လည်း ကုမ္ပဏီ ပျောက်သည် သို့မဟုတ် ရှိပြီးသား အခွင့်အရေးနှင့် တာဝန်အားလုံး ရှင်းသွားသည်ဟူသော အကျိုးသက်ရောက်မှု မရှိပါ။ ရပ်နားစတင်သည့်နေ့နှင့် ပြီးဆုံးရန် စီစဉ်ထားသောနေ့ကို သတ်မှတ်ပြီး ကုမ္ပဏီမှတ်ပုံတင်နှင့် လုပ်ငန်းခွန်ဆိုင်ရာ ကြေညာမှု သီးခြား လိုအပ်သည် မလိုအပ်သည်ကို လက်ရှိအခြေအနေမှ စစ်ရသည်။

ယာယီရပ်နားနေစဉ်တွင်လည်း တည်ရှိရာ၊ တာဝန်ခံ၊ အဖွဲ့အစည်းစည်းမျဉ်း၊ အရင်းအနှီးပမာဏ စသည့် မှတ်ပုံတင်အချက် ပြောင်းလဲပါက လိုအပ်သော ပြောင်းလဲမှတ်ပုံတင် ပြုရသည်။ စာပို့နှင့် အဖွဲ့ အကြောင်းကြားချက် လက်ခံနိုင်သော လိပ်စာနှင့် တာဝန်ခံကို ထားပြီး ရှယ်ယာရှင်၊ အရာရှိ ပြောင်းလဲမှု သို့မဟုတ် အရင်းအနှီး ပြောင်းလဲမှု ရှိပါက သက်ဆိုင်ရာ လုပ်ငန်းစဉ်ကို လိုက်နာရသည်။ လုပ်ငန်း မလုပ်ဟု အကြောင်းပြ၍ မှတ်ပုံတင်အချက်အလက်ကို အမှန်တကယ် အခြေအနေနှင့် မကိုက်အောင် မထားသင့်ပါ။

ယာဉ် သို့မဟုတ် အဆောက်အအုံ စသည့် ကိုင်ထားသော ပိုင်ဆိုင်မှု ရှိပါက ဒေသအခွန်၊ စီမံခန့်ခွဲခ သို့မဟုတ် အာမခံကြေးကဲ့သို့ သီးခြား ဝန်ထုပ် ဆက်ရှိနိုင်သည်။ အငှားအိမ်ခြံမြေ၊ စက်၊ ကုန်လက်ကျန် သို့မဟုတ် ဉာဏပစ္စည်းမူပိုင်ခွင့် ကိုင်ထားပါက သိမ်းဆည်းခြင်း၊ တန်ဖိုးလျော့ခြင်း၊ အငှားနှင့် လွှဲပြောင်းစီမံခြင်းကြောင့် စာရင်းနှင့် အခွန် ပြဿနာလည်း ကျန်သည်။ ရှယ်ယာရှင်က ပိုင်ဆိုင်မှုကို ကိုယ်ပိုင် သုံးခြင်း သို့မဟုတ် သိမ်းခြင်းတွင် ကုမ္ပဏီနှင့် ပုဂ္ဂိုလ်၏ အခွင့်အရေးဆက်ဆံရေးနှင့် ကုန်ကျစရိတ် ဝန်ထုပ်ကို စာဖြင့် ခွဲရသည်။

စာချုပ်၊ အလုပ်သမား၊ ခွင့်ပြုချက်၊ ဘဏ်အကောင့်နှင့် စာရင်း သိမ်းဆည်းခြင်းဆိုင်ရာ ဆက်ရှိသော တာဝန်ကိုလည်း စစ်ရသည်။ ယာယီရပ်နားမီ ကုန်သွယ်စာချုပ် ရပ်မရပ် ဆုံးဖြတ်ပြီး အလုပ်အကိုင်ဆက်ဆံရေးကို တရားဝင် ကိုင်တွယ်ကာ ကဏ္ဍအလိုက် ခွင့်ပြုချက် ထားရှိမှု စည်းကမ်းနှင့် သက်တမ်းတိုးကာလကို ကြည့်သည်။ ဘဏ်အကောင့်နှင့် အခွန် အီလက်ထရွန်နစ်အချက်အလက် စီမံမည့် တာဝန်ခံ သတ်မှတ်ပြီး စာရင်းနှင့် သက်သေကို ဥပဒေကာလအတိုင်း သိမ်းဆည်းမည့် စနစ် ထားသည်။

အခွန်ကြေညာမှုကို ယာယီရပ်နားမှတ်ပုံတင် တစ်ခုတည်းဖြင့် အားလုံး ကင်းလွတ်သည်ဟု မယူဆနိုင်ပါ။ ရပ်နားသော နှစ်တွင်လည်း နှစ်စဉ် ဝင်ငွေခွန် နှစ်ချုပ်ကြေညာ တာဝန် ရှိပြီး ရပ်နား ရှေ့နောက် ငွေပေးငွေယူ၊ ပိုင်ဆိုင်မှု ကိုင်ထားခြင်းနှင့် လွှဲပြောင်းစီမံခြင်း၊ ရင်းမြစ်ဖြတ်ခြင်း၊ အလုပ်သမားနှင့် ကဏ္ဍအရ အခြား ကြေညာမှု သို့မဟုတ် ပေးဆောင်မှု ကျန်နိုင်သည်။ ကုမ္ပဏီတွင် အမှန်တကယ် အရောင်း မရှိသည်ဆိုသော အချက်နှင့် သီးခြား အခွန်အမျိုးအစား ကြေညာတာဝန် မရှိသည်ဆိုသော ကောက်ချက် မတူသောကြောင့် သက်ဆိုင်ရာ အခွန်အဖွဲ့၏ မှတ်ပုံတင်အခြေအနေနှင့် ကြေညာရမည့် အချက်များကို တစ်ခုချင်း စစ်သည်။

ရပ်နားကာလ မကုန်မီ လုပ်ငန်း ပြန်စမည်၊ ယာယီရပ်နား လိုအပ်ချက်ကို ပြန်စဉ်းစားမည်၊ သို့မဟုတ် အမြဲတမ်း အဆုံးသတ်သို့ ပြောင်းမည်ကို ဆုံးဖြတ်ရသည်။ ပြန်စပါက ပြန်လည်လုပ်ငန်းစတင်မှတ်ပုံတင် (復業) နှင့် အခွန်၊ ခွင့်ပြုချက် အခြေအနေကို စစ်ပြီး အဆုံးသတ်ပါက ထိုအချိန်က ပိုင်ဆိုင်မှုနှင့် ကြွေး အချက်အလက်အရ ဖျက်သိမ်းခြင်းနှင့် ရှင်းလင်းခြင်းကို ပြင်ဆင်သည်။ ကုမ္ပဏီကို အမြဲတမ်း အဆုံးသတ်လိုပါက ယာယီရပ်နားခြင်းသည် ဖျက်သိမ်းခြင်းနှင့် ရှင်းလင်းခြင်း၏ အစားထိုးနည်း မဟုတ်ပါ။

ယာယီရပ်နားအခြေအနေ ကြာလေလေ တာဝန်ခံ ပြောင်းလဲခြင်း၊ စာရွက်စာတမ်း ပျောက်ခြင်း၊ လိပ်စာပြောင်းကြောင်း မကြေညာခြင်း သို့မဟုတ် အခြား တာဝန် မလိုက်နာခြင်းကြောင့် နောက်ပိုင်း အဆုံးသတ်လုပ်ငန်းစဉ် ပိုရှုပ်နိုင်သည်။ မှတ်ပုံတင်၊ အခွန်မှတ်ပုံတင်အခြေအနေ၊ ဘဏ်အကောင့်၊ စာချုပ်၊ ပိုင်ဆိုင်မှု၊ တောင်းဆိုခွင့်နှင့် ကြွေး၊ ကြေညာမှတ်တမ်းကို ပုံမှန် စစ်ပြီး လုပ်ငန်း ပြန်စနိုင်မှု ပျောက်ပါက ကုမ္ပဏီ၏ အမှန်တကယ် အခြေအနေနှင့် ကိုက်သော အဆုံးသတ်လုပ်ငန်းစဉ်ကို စဉ်းစားရသည်။

တရားဝင် အရင်းအမြစ်များ

  1. ထိုင်ဝမ် ကုမ္ပဏီဥပဒေ
  2. ထိုင်ဝမ် စီးပွားရေးဝန်ကြီးဌာန ကုမ္ပဏီမှတ်ပုံတင်နည်းလမ်း
  3. ထိုင်ဝမ် ဘဏ္ဍာရေးဝန်ကြီးဌာန နှစ်ချုပ်၊ ရှင်းလင်းခြင်းနှင့် ယာယီရပ်နားခြင်း အခွန်လမ်းညွှန်
  4. ထိုင်ဝမ် စီးပွားရေးဝန်ကြီးဌာန ယာယီရပ်နား လျှောက်ထားကာလ လမ်းညွှန်

ဆက်စပ် လမ်းညွှန်

  1. ကျွန်ုပ်တို့ ဆောင်ရွက်သော ကိစ္စများ
  2. ထိုင်ဝမ်တွင် ကုမ္ပဏီတည်ထောင်ခြင်း အခြေခံ
  3. ရုံးထံ မည်သို့ စာပေးပို့နိုင်သနည်း

ဤဆောင်းပါးသည် ထိုင်ဝမ်ကုမ္ပဏီ အဆုံးသတ်ခြင်းနှင့် ကုမ္ပဏီပိုင်ဆိုင်မှု ကိုင်တွယ်ခြင်းဆိုင်ရာ အထွေထွေ ဥပဒေအချက်အလက်နှင့် ပညာရေးစာတမ်းဖြစ်ပြီး တစ်ခုချင်းကိစ္စအတွက် ဥပဒေအကြံဉာဏ် မဟုတ်ပါ။ သင့်တော်သော ဖျက်သိမ်းခြင်း၊ ရှင်းလင်းခြင်း၊ အရင်းအနှီးလျှော့ချခြင်း၊ ယာယီရပ်နားခြင်း လုပ်ငန်းစဉ်နှင့် အခွန်ကြေညာမှုသည် ကုမ္ပဏီပုံစံ၊ အဖွဲ့အစည်းစည်းမျဉ်း၊ ငွေကြေးအခြေအနေ၊ ကြွေးရှင်၊ နိုင်ငံခြားရင်းနှီးမြှုပ်နှံမှုနှင့် တစ်ခုချင်း ငွေပေးငွေယူအပေါ် မူတည်၍ ကွဲနိုင်သောကြောင့် အမှန်တကယ် ဆုံးဖြတ်ချက် သို့မဟုတ် ရန်ပုံငွေ ရွှေ့ခြင်းမပြုမီ ထိုကိစ္စကို သီးခြား စစ်ရသည်။

ရှေ့နေ ဒေါ် Wei Tseng (曾雋崴)

မေးခွန်း

ထိုင်ဝမ်ကုမ္ပဏီ၏ ရန်ပုံငွေကို ရှယ်ယာရှင်ထံ ပြန်ပေးရန် ဖျက်သိမ်းခြင်းနှင့် ရှင်းလင်းခြင်း အမြဲ လိုအပ်ပါသလား။
ကုမ္ပဏီကို အမြဲတမ်း အဆုံးသတ်ရန် အခြေခံအားဖြင့် ဖျက်သိမ်းမှတ်ပုံတင် (解散登記) နှင့် ရှင်းလင်းခြင်း (清算) ကို ဆောင်ရွက်ပြီး ကြွေးနှင့် အခွန်ကို ကိုင်တွယ်ပြီးမှ ကျန်ရှိသော ပိုင်ဆိုင်မှု (剩餘財產) ကို ရှယ်ယာရှင်များထံ ခွဲဝေသည်။ ကုမ္ပဏီကို ဆက်ထားပြီး ထည့်ဝင်ငွေ (出資額) ပြန်ပေးလိုပါက ကုမ္ပဏီပုံစံနှင့် ကိုက်သော အရင်းအနှီးလျှော့ချခြင်း (減資) စသည့် တရားဝင် လုပ်ငန်းစဉ်ကို စဉ်းစားရသည်။ ပုံမှန် လုပ်ငန်းကုန်ကျစရိတ်၊ အမြတ်ဝေစုနှင့် ကုမ္ပဏီက အမှန်တကယ် ခံသော ချေးငွေ ပြန်ဆပ်ခြင်းတို့တွင် သီးခြား ဥပဒေနှင့် အခွန် အခြေခံ၊ လုပ်ငန်းစဉ် ရှိသည်။
ကုမ္ပဏီဖျက်သိမ်း ဆုံးဖြတ်ချက် လိုအပ်ချက်နှင့် မှတ်ပုံတင် သတ်မှတ်ကာလ မည်သို့ ရှိသနည်း။
တာဝန်ကန့်သတ်ကုမ္ပဏီ (有限公司) တွင် ရှယ်ယာရှင် မဲပေးခွင့်၏ 3 ပုံ 2 ပုံနှင့်အထက် သဘောတူချက် လိုအပ်သည်။ ရှယ်ယာဖြင့် တာဝန်ကန့်သတ်ကုမ္ပဏီ (股份有限公司) တွင် အခြေခံအားဖြင့် ထုတ်ပြီး ရှယ်ယာစုစုပေါင်း၏ 3 ပုံ 2 ပုံနှင့်အထက် ကိုယ်စားပြုသော ရှယ်ယာရှင်များ တက်ရောက်ပြီး တက်ရောက်သော ရှယ်ယာရှင် မဲပေးခွင့် အများစုဖြင့် ဆုံးဖြတ်သည်။ အများပြည်သူထံ ရှယ်ယာကမ်းလှမ်းပြီးသော ကုမ္ပဏီ (公開發行公司) က အထက်ပါ တက်ရောက်မှု လိုအပ်ချက် မပြည့်မီပါက ထုတ်ပြီး ရှယ်ယာစုစုပေါင်း၏ အများစုကို ကိုယ်စားပြုသော ရှယ်ယာရှင်များ တက်ရောက်ပြီး တက်ရောက်သော ရှယ်ယာရှင် မဲပေးခွင့်၏ 3 ပုံ 2 ပုံနှင့်အထက်ဖြင့် ဆုံးဖြတ်နိုင်သည်။ အဖွဲ့အစည်းစည်းမျဉ်းက ပိုမြင့်သော လိုအပ်ချက် သတ်မှတ်နိုင်သည်။ ဖျက်သိမ်းမှတ်ပုံတင်ကို ဖျက်သိမ်းပြီး 15 ရက်အတွင်း လျှောက်ရသည်။
ချက်ချင်း မဖျက်သိမ်းဘဲ ကုမ္ပဏီကို ယာယီရပ်နားနိုင်ပါသလား။
1 လနှင့်အထက် ယာယီရပ်နား (停業) သော ကုမ္ပဏီသည် ရပ်နားမီ သို့မဟုတ် ရပ်နားစတင်သည့်နေ့မှ 15 ရက်အတွင်း ယာယီရပ်နားမှတ်ပုံတင် လျှောက်ရသည် (လုပ်ငန်းခွန်ဥပဒေအရ အခွန်အဖွဲ့ထံ ရပ်နားကြောင်း ကြေညာပြီး မှတ်တမ်းတင် (核備) ပြီးပါက ဤမှတ်ပုံတင် မလိုအပ်ပါ — ကုမ္ပဏီမှတ်ပုံတင်နည်းလမ်း (公司登記辦法) ပုဒ်မ 3 ပုဒ်မခွဲ 1 ၏ ချွင်းချက်)၊ 1 ကြိမ် ရပ်နားကာလသည် 1 နှစ် မကျော်ရ။ သို့သော် ရပ်နားသော နှစ်တွင်လည်း နှစ်စဉ် ဝင်ငွေခွန် နှစ်ချုပ်ကြေညာ (結算申報) တာဝန် ရှိသောကြောင့် အခွန်ကြေညာမှု အထွေထွေ ကင်းလွတ်သည် မဟုတ်ပါ။ အခွန်အမျိုးအစား၊ ကိုင်ထားသော ပိုင်ဆိုင်မှု၊ အလုပ်သမားနှင့် အခြားအခြေအနေအရ တာဝန်များကို တစ်ခုချင်း စစ်ရသည်။